Олександр Косован: Сфера програмного забезпечення постраждала менше, ніж інші галузі

Тетяна МерцаловаTanya Mertsalova
Понеділок, 14 вересня 2020, 12:34

До епічного падіння біржових індексів та попиту, масових скорочень і розриву ланцюгів поставок IT-сфера виявилася набагато менш вразлива за інші галузі економіки, незважаючи на той факт, що IT-галузь охоплює і тих, хто виготовляє обладнання та залежить від китайських комплектуючих, і тих розробників, які орієнтовані на галузі, по яких найбільше вдарив COVID-19.

Олександр Косован — засновник і СЕО компанії українських розробників програмного забезпечення для macOS та iOS. Свого часу він створив продукт, призначений для очищення, оптимізації та захисту комп'ютерів, у якого нині більше 20 мільйонів завантажень, здебільшого користувачами зі США. Загалом у компанії Олександра більше 10 продуктів, відомих у всьому світі.

"З початку локдауну продажі нашого продукту трохи впали, але потім все вирівнялося, через те, що люди стали більше часу проводити за комп'ютером у карантин" — каже Косован.

Як у його компанії адаптувалися до викликів епідемії, яка поведінка наразі властива американському споживачу IT-продукту та про перспективи венчурного інвестування у кризу — в інтерв'ю Олександра Косована Українській Правді SOS.

 
Олександр Косован: "У MacPaw вже був досвід віддаленої роботи. Усі члени команди мають таку опцію з першого дня, і кількість днів для роботи віддалено збільшується на 20 днів за кожен рік співпраці"
всі фото надані олександром косованом

— Разом із вами працює чимало людей. Як змінилося життя компанії з початком пандемії?

— Люди в нашій компанії не прив'язані до стаціонарних комп'ютерів або специфічного обладнання. Ми використовуємо ті ж інструменти, але змінилися наші звички в їх використанні. Усі питання тепер вирішуємо в чаті, Slack (онлайн-сервіс для ведення листування всередині команди чи великої компанії — Українська Правда SOS) або Zoom. Відповідно, дзвінків і листування стало значно більше. 

Серед онлайн-засобів комунікації були і залишаються: електронна пошта, дайджест із новинами компанії, внутрішній подкаст, Confluence (простір для командної роботи з метою створення єдиної бази знань — Українська Правда SOS) і Jira, деякі команди користуються Trello (Jiro та Trello — системи для ведення списків, доручень, завдань — Українська Правда SOS) .

— Ці зміни відбулися на рівні всієї організації? 

— Так. Для того, щоб коректно комунікувати про зміну ситуації або про новини всієї компанії, змінився стиль комунікації на рівні всієї організації. Наприклад, ми частіше стали проводити АМА-сесії (AMA — ask me anything — спитай мене, що завгодно — Українська Правда SOS), коли можна відкрито або анонімно поставити будь-яке запитання менеджерам чи СЕО, познайомитися з новими колегами.

Також ми стали частіше відправляти корпоративні дайджести з новинами. Таким чином ми мінімізуємо ризик, що у когось виникнуть додаткові переживання або страхи.

— А як колектив адаптувався до віддаленої роботи?

— У MacPaw вже був досвід віддаленої роботи. Усі члени команди мають таку опцію з першого дня, і кількість днів для роботи віддалено збільшується на 20 днів за кожен рік співпраці. Однак, оскільки вперше віддалено знаходиться весь офіс, ми рекомендуємо командам зідзвонюватися хоча б раз в день, щоб синхронізуватися. 

Деякі команди грають в настільні ігри вечорами, хтось телефонує і розповідає про особисте. Ми навіть провели кілька корпоративних вечірок в Zoom.

З початком карантину ми організували доставку офісних крісел додому нашим співробітникам для зручності. Усі переваги роботи в компанії, такі як страховка, уроки англійської мови, тренування та інші, залишаються в силі, хіба що деякі перейшли в онлайн-формат.

Складніше за всіх, напевно, доводиться нашим офісним котам. Ми дбаємо і годуємо їх під час карантину, але Фіксель і Гувер не розуміють, куди раптово зникла вся команда.

 
У компанії MacPaw є офісні коти

— Що з нововведень карантину ви залишите на постійній основі на майбутнє?

— Поки що складно сказати, тому що команда продовжує працювати віддалено. Думаю, що більшість нововведень залишаться опційно на випадок найму співробітників віддалено.

— Як всесвітній локдаун позначився на продажах і установках ваших продуктів? Зокрема, на CleanMyMac X в Mac App Store.

— Під час карантину сфера програмного забезпечення в цілому постраждала менше, ніж інші галузі. Наші продукти допомагають користувачам оптимізувати роботу комп'ютерів MAC та IOS-пристроїв, а також підвищити власну продуктивність. 

А через те, що люди стали більше часу проводити онлайн та більше покладатися на комп'ютери і телефони, необхідність в таких програмах тільки збільшилася.

З початком карантину ми спостерігали невеликий спад в продажах, пов'язаний із загальною тенденцією до економії, але вже незабаром показники повернулися до тих, що були до карантину.

— Це стосується ваших споживачів по всьому світу? Взагалі, яка поведінка наразі властива американському споживачу IT-продукту та українському?

— Якщо говорити про сферу software, то за час ізоляції збільшилася кількість підписок на різні сервіси: новини, музика, розваги, доставка. Згідно зі статистикою, в чотирьох з п’яти компаній, які пропонують сервіс по підписці, триває зростання, незважаючи на економічні наслідки пандемії. Це всесвітня тенденція, але якщо порівнювати США і Україну, то в США відсоток проникнення інтернету набагато вищий (90%), ніж у нас (75%), тому там у трьох із чотирьох людей є хоча б одна підписка. 

— Цікаво, як це корелює зі зниженням купівельної спроможності пересічних людей, як у США, так і в Україні. 

— Дійсно, з одного боку, купівельна спроможність знизилася, але багато компаній надавали великі знижки або пропонували свої послуги зовсім безкоштовно. 

У світі модель підписок останнім часом набуває все більшої популярності, так що, гадаю, багато хто з тих, хто підписались на певні сервіси зі знижкою або безкоштовно, продовжать використовувати їх і після карантину.

З'являється більше довіри до онлайн-інструментів у вирішенні щоденних проблем. Пам'ятаю новину про те, що в Україні число завантажень додатку ПриватБанк виросло в кілька разів за час карантину. Звичайно, це був для багатьох вимушений крок. Однак, сподіваюся, вони побачать у цьому переваги і надалі.

Також користувачі в усьому світі стали більше переживати за власну безпеку в онлайні, використовувати менеджери паролів і VPN. У США, наприклад, кількість користувачів VPN за перший місяць пандемії збільшилася більш ніж на 100%.

— Красномовні цифри. Знаю, що вашою компанією за весь час існування було запущено чимало благодійних ініціатив, вигаданих безпосередньо саме працівниками. Є вже реалізовані ідеї, пов'язані з пандемією?

— У рамках соціальних ініціатив ми закупили 2000 захисних костюмів і 5 апаратів ШВЛ для українських лікарень, 2000 продуктових наборів для літніх людей, дітей (учасників — ред.) АТО, а також людей з обмеженими фізичними можливостями; придбали пластик на суму 50 000 грн та передали його разом із 3D-принтерами компаніям, які за допомогою цього обладнання друкують захисні щитки для лікарів.

— Реліз одного з власних продуктів ви запустили в серпні, майже відразу після того, як жорсткий карантин по світу стали знімати всі країни. Чи виправдовують себе наразі продажі цього продукту?

— iOS-версія Setapp був одним із найбільш частих запитів до нас від користувачів, так що запуск ми планували ще до пандемії, в минулому році. 

Поки що занадто рано говорити про кінцеві результати, але на даному етапі користувачі вдячні і активно підключають платформу.

 
Олександр Косован: " Усі переваги роботи в компанії, такі як страховка, уроки англійської мови, тренування та інші, залишаються в силі, хіба що деякі перейшли в онлайн-формат"

— Олександре, ви є співзасновником венчурного фонду. За час карантину фонд інвестував в український стартап Esper Bionics, який розробляє роборуку, а також в черговий раз інвестував в українську групу fashion-брендів Love & Live. Наскільки ризиковано інвестувати під час кризи?

— Венчурні інвестиції — це завжди ризик. Зараз українським стартапам як ніколи потрібна підтримка, і ми готові її забезпечити тим, в кому бачимо перспективу для вирішення завдань бізнесу і звичайних людей.

У липні наш венчурний фонд завершив успішний вихід з українського EdTech-маркетплейса для вивчення іноземних мов Preply (один із найуспішніших сучасних українських стартапів — Українська Правда SOS)

Фонд продовжує активно інвестувати в стартапи з глобальними амбіціями на ранній стадії — за рахунок гарного екзиту (продаж своєї частки в компанії — Українська Правда SOS) нам вдалося отримати додаткові кошти.

Тетяна Мерцалова

Ми дуже вдячні вам, наші читачі, за час, проведений на сайті "Українська правда.SOS". Тепер ми хочемо попросити вас оцінити нашу роботу – і для цього ставимо декілька просих запитань.



powered by lun.ua
Реклама:
Реклама:
Олександр Альба: Ми змушені конкурувати з авіакомпаніями, які отримали мільярди держпідтримки під час пандемії 
Командир літака: Незважаючи на драматичний спад в кількості рейсів та об'ємі перевезень, у нас не звільнили нікого з пілотів
Катерина Смирнова: Коли оголосили карантин, моя "фінансова подушка" була у бізнесі, який раптом зупинився
Директорка гімназії: Можна жалкувати про різні скасовані урочистості, але пріоритет здоров'я учнів набагато важливіший
Усі публікації